Czwartek, 5.12.2019
Name days: Bartosz / Norbert / Sabina
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Droszewie

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Droszewie

Adaptacja teatralna „Zemsty” Aleksandra Fredry

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

  4 listopada 2019 r. uczniowie klas V – VIII udali się do Kalisza, aby obejrzeć   adaptację  teatralną  sztuki Aleksandra  Fredry  pt.  „Zemsta” w wykonaniu aktorów teatru ARTENES. Przedstawienie odbyło się w auli Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego  Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Lekcja w teatrze stała się okazją do zapoznania się z treścią lektury, jednak przede  wszystkim  była to zabawa z tekstem,  który  może  stwarzać  problemy zwłaszcza    w sferze języka.

Uczniowie droszewskiej szkoły, spacerując ulicami Kalisza, skierowali swe kroki        w okolice  ul. Ułańskiej, przy której znajduje się pomnik Marii Konopnickiej. Rok przed 60. rocznicą śmierci autorki „Roty” postawiono w Kaliszu jej pomnik. Monumentalną rzeźbę dłuta Stanisława Horno-Popławskiego ustawiono  w październiku 1969 roku na skwerze u zbiegu ulic Zubrzyckiego (obecnie Nowy Świat) i Ułańskiej. Co ciekawe, z inicjatywą uhonorowania Marii Konopnickiej pomnikiem wystąpiły kaliskie dzieci.  

Kolejnym miejscem, które tego dnia zwiedzili uczestnicy wycieczki do Kalisza, był plac św. Józefa. W roku 1997 Ojciec Święty podczas kolejnej pielgrzymki do rodzinnego kraju odwiedził Kalisz. Dla upamiętnienia tego doniosłego wydarzenia odsłonięto w roku 1999 na placu św. Józefa przed Bazyliką Wniebowzięcia NPM pomnik projektu Jana Kucza.

Wycieczka do najstarszego miasta w Polsce nie mogłaby się odbyć bez spaceru alejkami parku miejskiego, o którym kaliszanin, Tadeusz Pniewski w swoich wspomnieniach o rodzinnym mieście  pisał: „(…) Jego największą ozdobą był stary park, rozciągający się ciemną, chłodną gęstwą zieleni w ramionach Prosny.”

Warto podczas szkolnych wypraw zdobywać wiedzę o lekturach i ich autorach, poznawać zbytki kultury czy historii, jednak  przede wszystkim rozbudzać zainteresowania uczniów   i motywować ich do mówienia o swoich przeżyciach.